پوتین به چین و ترکیه سفر می‌کند بازگشت مذاکره‌کنندگان صهیونیست به قاهره طی ساعات آینده حماس از کشته شدن یک اسیر اسرائیلی خبر داد آخرین مهلت ثبت‌نام نمایندگان کاندیدا‌های مجلس دوازدهم در سامانه داوطلب اعلام شد بند‌هایی در توافق آتش‌بس غزه که نتانیاهو نمی‌پذیرد رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد برگزار می‌شود + فیلم اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی قالیباف: موضوع اتباع و سامان‌دهی آن‌ها یک موضوع جدی است + فیلم اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با ایران ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم رئیسی: باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود قالیباف: دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن مستکبر می‌بندیم دولت برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس برنامه‌ای ندارد دیدار گروسی با اسلامی در اصفهان تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان‌رضوی + فیلم نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب، چه گفت؟
سرخط خبرها

وزیر اقتصاد: رسیدگی‌های استانی نمایش تلویزیونی نیست| تمرکززدایی از سیاست‌های تحولی دولت است

  • کد خبر: ۱۶۶۰۶۰
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
وزیر اقتصاد: رسیدگی‌های استانی نمایش تلویزیونی نیست| تمرکززدایی از سیاست‌های تحولی دولت است
وزیر اقتصاد تمرکززدایی را از سیاست‌های تحولی دولت برشمرد و در عین حال گفت: در کنار سپردن اختیارات به استان‌ها باید بازیگران اصلی و بزرگ را به عنوان معین برای هر استان در نظر بگیریم تا در تنگنا‌ها به مدیریت استان کمک کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان سفر به استان کردستان در دیدار با فعالان اقتصادی استان که با حضور، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، رئیس کل گمرک، معاون حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و مدیران عامل بانک‌های فرض الحسنه و کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در اداره اقتصادی استان‌ها در نقطه عطف خوبی قرار داریم به این معنا که به بهانه تصویب برنامه پنج‌ساله هفتم فرصت باز‌اندیشی در مورد الگوی پیشرفت و نقشه استان‌های کشور فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: با مشارکت فعالان اقتصادی دانشگاه‌ها و صاحب نظران اگر استان‌های ما نقشه پیشرفت اقتصادی خود را تدوین کنند و ما منابع محدود خود را بر اولویت‌ها متمرکز کنیم، نتیجه مطلوب‌تری خواهیم گرفت.

خاندوزی با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی کشور از جمله افزایش ۵ سال اخیر تورم که هزینه تمام شده تولید را بالا برده و نیاز به نقدینگی را افزایش داده و از سوی دیگر ملاحظات بانک مرکزی برای مدیریت رشد نقدینگی تصریح کرد: در این شرایط لازم است چگونه مدیریت شود که خشکسالی تولید پیش نیاد و شیون تولیدکنندگان بلند نشود و از سوی دیگر نباید آسان‌گیری مالی موجب شود که به تورم دامن زده شود بنابراین باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که راه سلامتی در این میانه طی کنیم.

وی اضافه کرد: تمرکز منابع محدود به اولویت‌ها را کسی بهتر از تولیدکنندگان و مدیران استان و نقشه توسعه اقتصادی استان مشخص نمی‌کند؛ بنابراین لازم است منابع آگاهانه، انتخاب گرانه و هدفمند به تقاضا‌های اولویت‌دار در استان‌ها اختصاص یابد؛ برای نمونه راه‌آهن سنندج یکی از اولویت‌ها است.

خاندوزی بروکراسی دست و پاگیر و قواعد غیرضروری دستگاه‌های اجرایی را از موانع رشد تولید برشمرد و ادامه داد: بنابراین اولین اولویت ما در دولت تحول‌گرا این است که نظامات خود را به نحوی سامان دهیم که دیگر مانند گذشته نباشد، فعال اقتصادی را رقیب خود ندانیم چوب لای چرخ او نگذاریم؛ این یک عادت دیوان سالارانه مزمنی است که در کشور وجود داشته و موتور ناراضی تراشی است.

وزیر اقتصاد به تمرکز زدایی به عنوان یک رویکرد تحولی دیگر دولت اشاره کرد و ادامه داد: در اکثر موارد اگر چارچوب‌ها مشخص باشد و شفافیت لازم وجود داشته باشد هرچه تصمیمات به مراکز ارجاع داده شود بهتر و کارگشاتر است.

وی گفت: رسیدگی‌های استانی نمایش رادیو تلویزیونی نیست که بگوییم مدیران می‌روند و دیده می‌شوند؛ ایده توازن منطقه‌ای که نباید فاصله توسعه یافتگی ما زیاد باشد ایده اصلی دولت است و در موضوع مالیاتی دیگر تمام پرونده‌ها به استان‌ها منتقل شده، اما حساب شرکت‌ها هنوز هستند مواردی که حساب آن‌ها در استان نیست و از رسوب منابع آن‌ها در استان استفاده نمی‌شود که باید به استان‌ها منتقل شود و مردم از منابع مالی آن بهره‌مند شوند.

خاندوزی همچنین درباره تسهیلات تبصره ۱۸ بودجه، بیان داشت: ۱۳۰۰ پروژه پرداخت شده کردستان با ۱۱۰۰ میلیارد تومان داشتیم که مطلوب نیست و تسهیلات امسال که آخر اسفند واریز شد کمتر از سال گذشته است و امیدواریم با تنظیمات منابع تبصره ۱۴ بتوانیم به نحوی مدیریت کنیم، اما مشکل تاحدی حل شود، اما این از ناترازی‌های بودجه است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

وزیر اقتصاد گفت: در خلال جلسه با رئیس کل بانک مرکزی تماس گرفتم تا درباره مسائل ارزی استان کردستان نماینده مستقر در استان داشته باشید که پذیرفتند و گفتند از خرداد ماه نماینده مستقر خواهیم داشت که مشکلات تخصیص ارز در استان حل و فصل شود.

خاندوزی ادامه داد: در خصوص تخصیص‌های عمرانی هم به آقای منظور پیام دادم و انشالله زودتر و پیش از فصل سرد تخصیص‌های عمرانی استان انجام شود.

وی درباره منطقه آزاد بانه _ مریوان گفت: این میزان عقب افتادگی قابل پذیرش نیست؛ طرح جامع آماده و اساسنامه مصوب است و باید مدیر زیردستی بیاید که از آقای عبدالملکی می‌خواهیم در این مورد تدبیر لازم را داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->